maanantai 10. helmikuuta 2014

Saksalaisen tehokkuuden malliesimerkki

Mun opiskelukavereista kaikki muut tänä keväänä vaihtoon lähtevät on jo ehtineet reissata kohteisiinsa ympäri Eurooppaa ja mulla vaan matkakuume kasvaa, kun luen niiden vaihtoblogeja (linkkejä sivupalkissa!). Toisaalta haluaisin vaan jäädä Suomeen. Jänskättää!

Kun olin saanut vahvistuksen Jyväskylästä, että pääsen Leipzigiin, mun oli vielä haettava sinne. Netissä täytettiin ihan kelpo lomake, johon annettiin muun muassa omat tiedot sekä tiedot koulutuksesta ja kielitaidosta. Lomake lähetettiin sähköisesti Saksaan, mutta nyt alkaa se hauska tarina: tarina saksalaisesta tehokkuudesta.

Sen lisäksi, että lomake pistettiin netitse Saksaan, mun piti printata sama paperi. Lomakkeeseen piti liittää oma naamakuva, jota ei - tietenkään - voinut tehdä sähköisesti, vaan printtasin sitten erikseen kuvan itsestäni jonka liimasin hakemukseen. Papereihin piti hakea laitoksen amanuenssilta leimat ja allekirjoitukset ja niiden lisäksi mukaan piti laittaa kopio kielitodistuksesta. Hakemuksen deadline oli 15. tammikuuta, mutta mun paperit lähti matkaan jo joulukuussa

Oon ite tehnyt lukiossa Das Deut­sche Sprach­di­plom der Kul­tus­mi­nis­ter­kon­fe­renz -kielikokeen, jossa testattiin mun kuullun- ja luetunymmärtämistä sekä kirjallista ja suullista tuottamista. Jos lukiossa on mahdollista tehdä toi koe, niin suosittelen! Myöhemmin sen tekeminen kai maksaa, mutta mää sain sen veloituksetta tehtyä. Ton kokeen läpäisee kyllä vain pieni osa, ja se on oikeesti aika haastava. Se kuitenkin osoittaa, että osaan saksaa riittävästi opiskellakseni korkeakoulussa - se ihan lukee paperissa. Kopio tuosta todistuksesta riitti Leipzigin yliopistolle, muuten ois tarvinnut ruveta tekemään täällä kielikoetta ja liittää todistus siitä hakemukseen.

Leipzigista tuli loppiaisena mailia sellai "moikka, sun paperit on kunnossa, laitamme sulle lisätietoja kuun lopussa postitse". Dudes hei, postitse. No, oottelin sitten tammikuun vikalle viikolle kunnes mulle kolahti pienestä postiluukusta pikkuruinen kirje Leipzigin yliopiston logolla. Mukana oli todistus mun opiskeluoikeudesta Leipzigissa, kampuskartta sekä kirje, jossa oli kahden rivin mittaisia linkkejä. Kamoon! Just eilen naputtelin niitä selaimen osoiteriville ja tunsin itteni tosi typeräksi kun lyöntivirheiden takia tuli koko ajan erroria. Tietty oli kiva saada postia, mutta noikin ois voinut laittaa pdf-liitteinä sähköpostissa...

Asiat yliopiston kanssa on nyt siis okei. Mun täytyy ilmoittautua yliopistolla 31.3.-1.4. käymällä niiden toimistossa tiettyjen kellonaikojen sisällä. Mukana täytyy olla voimassaoleva passi, kaksi passikuvaa, opiskelutodistus (jonka ne laittoi mulle postissa Leipzigista, että otan sen mukaan kun lähden Leipzigiin...) sekä EU:n sairasvakuutuskortti tai todistus, että mulla on sairasvakuutus jossain yhtiössä. Kartasta oon jo katellut, missä päin yliopiston rakennuksia kaupungissa on. Huuhuu, en voi oikein uskoo tätä todeksi!

2 kommenttia: