perjantai 24. tammikuuta 2014

Leipzig, bald komme ich!

Nyt mullakin alkaa hiljalleen selkiytyä kuviot vaihtojutuissa - tai tuntuu siltä, että vihdoin asiat etenee. Keritään kuitenkin ensin vähän taaksepäin.

Vuosi sitten oli ERASMUS-haun aika tälle keväälle. Mietin pitkään, minne hakisin vaihtoon, vaikka tiesin, että saksankielinen maa houkuttelisi mua. Mun omalla oppiaineellani Jyväskylän yliopistossa, puheviestinnällä siis, oli muistaakseni paikka vain Klagenfurtiin Itävaltaan. Päädyin lopulta hakemaan ensisijaisesti yhteisöviestinnän (eli siis naapurioppiaineen) paikalle Saksaan Leipzigiin, toisena vaihtoehtona mulla oli journalistiikan paikka Zwollessa Hollannissa ja kolmantena toi Klagenfurt. Miksi? No, puhun sujuvaa saksaa, joten saksankielinen maa ja opiskelu tuntui luontevalta - vähän kuin matkaisi kodista kotiin. Mulla oli myös alunperin suunnitelmana lukea saksan kieltä ja kulttuuria sivuaineena täällä kotimaassa, joten Saksa tuntui helpolta vaihtoehdolta.

Kuva: mflum
Ainakin Jyväskylän yliopistossa ERASMUS-haku oli helppo eikä sisältänyt yhtään niin paljon papereiden pyörittelyä kuin olin etukäteen ajatellut. Motivaatiokirje, alustava vapaamuotoinen opintosuunnitelma ja hakemuslomake kohdeyliopistoineen piti palauttaa amanuenssille tiettyyn päivämäärään mennessä.

Vuosi sitten maaliskuussa olin mun poikaystävän kanssa Helsingissä Punnitse & Säästässä kun mulle kolahti maili, että mut on valittu Leipzigin yliopistoon. Se oli hurjaa! Koska hain toisen oppiaineen paikkaa, olin vähän alakynnessä. Kaikeksi onneksi olin ainoa hakija, joten ei ollut epäilystäkään, etten ois saanut paikkaa.

Leipzig vaikuttaa siistiltä kaupungilta. Jopa Spiegel kirjoitti syksyllä 2012 Leipzigin olevan uusi Berliini. Se lupaa hyvää! Kaupunkia on kuvailtu "superlatiivien kaupungiksi" ja tosiaan aika hipsteriksi, luomuksi ja vaihtoehtoiseksi. Uskon, että koen olevani siellä kyllä kotonani. Leipzig on myös entistä Itä-Saksaa, ja Saksanmaalla aikaa viettäessäni oon ollut lähinnä entisen Länsi-Saksan puolella. Siitäkin tulee jännää!

Koska vaihdon takia en nyt oo missään vihreän yhdistyksen hallituksessa, ajattelin pamauttaa heti paikalle päästyäni Leipzigin vihreiden kokoukseen tai tapahtumaan sellai "moikka, oon Marjo Suomesta ja tulin tekemään teidän kanssa eurovaalikampanjaa". Miten mahtavaa!

Tuun kirjotteleen tänne vaihdosta vielä paljon lisää: esimerkiksi käytännön asioista ja asunnon hankinnasta riittää vielä juttua. Lisäksi tää blogi palvelee vaihdon aikana myös vaihtoblogina. Lisää juttua tulossa siis vielä!

Kuva: baerchen57

2 kommenttia:

  1. Jee, kuulostaapa ihan siun paikalta tuo Leipzig, en malta oottaa et pääset fiilistelee sinne 8) Ja upeeta et täräytät osaamises käyttöön sielläkin päässä, eurovaalit on just oikeeseen aikaan ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No yhtä upeeta on että sääkin lähdet sit paikallisen Setan toimintaan mukaan! Vaikuttaa toi kaupunki ainakin lupaavalta, toivottavasti se sitä onkin.

      Poista